فروشگاه فایل فلش جدید

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

کلمات کلیدی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه‌های شادکامی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های حرکتی (فصل دوم)

فایل فلش Ccit M3 (رام Ccit M3)مخصوص فلش تولز

فایل فلش Ccit M1 (رام Ccit M1)مخصوص فلش تولز

فایل فلش Ccit A501 (رام Ccit A501)مخصوص فلش تولز

فایل فلش فارسی Genx GX7-2G مخصوص فلش تولز

حل مشکل اکانت گوگل G928C frp

حل مشکل اکانت گوگل J320H frp

حل مشکل اکانت گوگل J200H frp

حل مشکل اکانت گوگل E700F frp

رام رسمی lenovo 830LC

فریمور فارسی YT2_1050L

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تمایلات جنسی

عملکرد جنسی و اختلالات جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اخلاق کار اسلامی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک تعارض کار- خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان شناختی محیط کار

سابقه تحقیقاتی و اساس نظری پیرامون متغیر استرس شغلی

اساس نظری و سابقه تحقیقات روی متغیر افسردگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت حل مسئله اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری از طریق شبیه سازی

پاورپوینت انرژی های سالم

پاورپوینت اتوماسیون چیست؟

پاورپوینت میوه های مناطق معتدله (آلبالو)

پاورپوینت میوه های مناطق معتدله (آلو)

پاورپوینت میوه های مناطق معتدله (بادام)

پاورپوینت ابله مرغان

پاورپوینت سرطان پوست

پاورپوینت سیب زمینی

پاورپوینت درباره سنگها

بایگانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶ ب.ظ

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تفکر انتقادی

تفکر نهایت چاره­ جویی انسان است. کیفیت آینده ما تماماً به کیفیت تفکر ما بستگی دارد. این نکته هم در سطح فرد، هم در سطح جامعه و هم در سطح دنیا مصداق دارد  (دوبونو ،1967، ترجمه­ ی فرجی، 1384). به طور کلی تفکر قابلیتی است که فرد بتواند به وسیله­ ی آن مساله­ ای را حل کند و یا حقیقتی را درک نماید (هالاهان و کافمن ، 1944 ترجمه­ی جوادیان،1383).

در ارتباط با تفکر دیدگاه­  های مختلفی وجود دارد و متخصصین، هر یک نظرات خاصی در مورد چگونگی آن ارائه می­دهند. برخی از این دیدگاه­ها انواع مختلفی برای تفکر کرده­اند که عبارتنند از: تفکر شهودی، تفکر تحلیلی، تفکر اخلاق و تفکر انتقادی (مارینوز و همکاران، 13890). در پژوهش حاضر به بررسی تفکر انتقادی خواهیم پرداخت.

در بیست سال گذشته شاهد اقدامات اولیه­ی جنبشی عظیم و نوین به حمایت گسترش خردورزی بوده­ایم.این جنبش به تفکر انتقادی یا مهارت‌های تفکر نام گرفته است (فیشر،1970، ترجمه­ی کیان زاده، 1385).

لغت « انتقادی » برگرفته از دو واژه­ ی یونانی « kriticos » به معنای قضاوت ظریف و باریک بینانه و « kriticos» به معنای استاندارد است. این واژه از لحاظ ریشه شناختی دارای معنای ضمنی « قضاوت کردن و تشخیص بر اساس استاندارد هاست". در لغت نامه نیز واژه انتقادی «  critical» به این صورت تعریف شده است قضاوت و تجزیه و تحلیل دقیق است  و در توضیح آمده است و واژه­ ی انتقادی در مفهوم خاص آن به معنای تلاش در رسیدن به ارزیابی مزایا و معایب است(پلوالدر[1]1998).

یک ادعای بدون اختلاف آن است که تفکر انتقادی مستلزم آگاهی از اندیشیدن خود (تفکر فرد درباره­ی چگونه اندیشیدن خود) و تعمق در تفکر نسبت به خود و دیگران به عنوان یک هدف شناختی محسوب می‌گردد. (توماس[2]،2005). در سادترین تعریف، تفکر انتقادی را می‌توان توانایی فکر کردن به شیوه‌ای روشن و منطقی دانست. تفکر انتقادی به معنای مجادله یا انتقاد نسبت به دیگران نیست. بلکه نوعی مهارت است که به ما کمک می‌کند تا به کمک فراگیری دانش، نظریه‌های خود را بهبود بخشیده و به استدلال‌های قوی دست یابیم. شامل: تامل روی معنای عبارات، بررسی شواهد و استدلال‌های ارائه شده و قضاوت راجب واقعیت‌ها است. اساس تفکر انتقادی را ارزش‌های عقلانی تشکیل می‌دهند؛ ارزش‌هایی همچون: تیزبینی، دقت، مدلل بودن، تمامیت و بی‌طرفی را دارا است(عسگری، 1392).). ...

 


[1].Paul&Elder

[2]. Thomas

...

2-7- مهارت­ها و تمایلات تفکرانتقادی

هالپرن[1](1998) تفکر انتقادی را استفاده از مهارت­ها یا استراتژی­های شناختی می­داند که احتمال پیامد مطلوب را افزایش می­دهد. تفکر انتقادی تفکری است هدف­مدار، منطقی و جهت­دار که در حل مسأله وشکل دادن استنتاج ها، پیش بینی احتمال­ها و تصمیم­گیری مورد استفاده قرار می­گیرد. او تفکر انتقادی را هم­چنین در برگیرنده ارزیابی فرآیند تفکر می­داند و انیس ، پل، ولیپمن[2](1991) معتقدند که حداقل دو عنصر در تفکر انتقادی اساسی است. اولین عنصر بررسی و ارزیابی دلایلی است. که مستلزم مهارت­های لازم برای درک درست، و ارزیابی دلایل وادعاها است. عنصر دیگر روحیه انتقادی است که شامل آمادگی­ها، نگرش­ها خصوصیات ذهنی و صفات شخصی است. بنابراین تفکر انتقادی دارای مهارت­ها و توانایی­هایی است.مهارت­های آن عبارتند از: تحلیل‌گری[3]،استدلال[4]، تبیین و توجیه[5]،ارزیابی[6]،خود تنظیمی[7]، و تفسیر[8]است. با استفاده از این مهارت­ها، به طبقه بندی معانی مختلف می­پردازیم. شایستگی تجارب و اظهارات را ارزیابی کرده و سپس مفاهیم و استدلال­ها و دلیل­ها را توصیف و تبیین می­کنیم. تبیین­ها با توجه به یافت انجام می­شود و افراد با تفکر انتقادی از طریق خود نظم­دهی به کنترل فعالیت شناختی خویش می­پردازند.از سوی دیگر تمایلات[9]وگرایش­ها در تفکر انتقادی اشاره به تمایل و خواسته­های افراد به تفکر انتقادی دارد( به نقل از پل، 1993؛ به نقل از حیدری، آسیابان، 1392). ...

 


[1] . Halprn

[2] .Anis& Paul &Lippman

[3].Analytic

[4]. Inference

[5]. Explanation

[6].Evaluation

[7].Self-regulation

[8].Interpretation

[9].disposition

...

10-3- پیشینه مربوط به تفکر انتقادی

دنیل (2006) به بررسی نگرش مشارکتی دانشجویان در آموزش و پیشرفت تفکر انتقادی و نقش متغیرهای دیگر پرداخته ­اند. نگرش مشارکتی برگوش دادن به دیگران با فکر باز تاکید داد. نتایج نشان داد که چنانچه آزادی آموزشی در کلاس درس برای دانشجویان تضمین شود و و فرصتی برای فکر کردن داده شود، در پیشرفت مهارت­ های تفکر انتقادی آن­ها تاثیر فراوان دارد و نقش استاد در ایجاد فضایی که دانشجویان در آن با آرامش نظرات و دیدگاه­ های خود را به راحتی عنوان کنند بسیار اساسی است. دانشجویان با شرکت در این کلاس­های طراحی شده به میزان زیادی مهارت­های تفکر انتقادی آن­ها افزایش یافته است.

کوین و گری[1](2009) به مطالعه‌ی خود شناسی دانشجویان به عنوان متفکر انتقادی پرداخته‌ اند و تاثیر نگرش‌ها و قدرت و توانایی نگرش و اعتقادات هنجاری را به تفکر انتقادی مورد بررسی قرار داده‌اند. در این پژوهش فرض بر این است که قدرت و توانایی نگرش، تاثیر نگرش‌ها را به اعتقادات هنجاری به صورت متعادل در می‌آورد و به جای آن، اعتقادات هنجاری، تاثیر تعامل میان نگرش و قدرت نگرش را به خودشناسی دانشجو به عنوان متفکر انتقادی به حالت تعدیل در می‌ آورد. ...


[1].KevinGary

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۳۱
poorya Gazlykor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی