مبانی نظری و پیشینه پژوهش درگیری رفتاری یا درگیری تحصیلی (فصل دوم)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش درگیری رفتاری یا درگیری تحصیلی (فصل دوم)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) درگیری رفتاری یا درگیری تحصیلی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) درگیری رفتاری یا درگیری تحصیلی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
درگیری رفتاری
محیط و درگیری شناختی و رفتاری
روابط بین فردی میتواند سرعت یادگیری و درگیری فعال دانشآموزان را تسهیل بخشد (پکران و گارسیا، 2012). روابط با معلمان و والدین هر یک به صورت جدا گانه میتواند در درگیری دنش آموزان نقش ایفا میکند. روابط با والدین نقش منحصر به فردی در همه انواع درگیری ها در کلاس ها ایفا میکند و دانشآموزانی که احساس تمجید از معلمان میکنند درگیری در فعالیت های کلاسی را جالب و سرگرم کننده گزارش می کنند اما کودکانی که احساس بیاهمیتی بودن یا طرد شدن از سوی معلمان دارند درگیری در فعالیت های کلاسی را خسته کننده همرا با نارحتی و خشم گذارش میکنند. کودکانی که روابطشان با معلمان همراه با تضاد و تعارض هست کمتر در فعالیت های کلاسی درگیر میشوند و از نظر تحصیلی عقب می مانند (فورر و اسکینر، 2014).
باید
گفت که جنبه های اجتماعی کلاس ها تا حد زیادی درگیری دانش آموزان در
یادگیری را نشان می دهند. در همین راستا میر و ترنر (2012) تأکید میکنند
که درگیر کردن دانش آموزان در یادگیری نیاز به تجارب هیجانی مثبت که جو
کلاسیای که روابط و تعاملات معلم/دانش آموز را پایهریزی میکند در آن نقش
مهمی ایفا میکند. کیفیت روابط معلم با دانش آموزان با رتبه بندی معلم از
درگیری کلاس ارتباطی معنا دارد (هوگس و ووک، 2007). در پژوهشی دیگر
پائولن، برو و موربرگ (2006) بیان میکنند که روابط حمایت گرانه با معلمان
باعث افزایش رفتار اجتماعی و درگیری در مدرسه میشود، همچنین والدین که به
فعالیتهای فکری فرزندشان اهمیت میدهند و فعالیت های فکری آنان را تشویق
مینمایند، فرزندشان را با درگیر شدن در فعالیت هایی که منجر به پیشرفت
ذهنی میشود تشویق میکنند. به علاوه پاسخگوی مادر اسناد های درونی مسولیت و
درگیری تکلیف را در سنین دبستانی تحت تأثیر قرار می دهد
. Paulen, Bru & Murberg
پیشینه پژوهش
پژوهشهای داخلی
نتایج پژوهش صیف (1394) نشان داد هیجان های مثبت تحصیلی با درگیری شناختی رابطه مثبت و هیجان های منفی تحصیلی با درگیری شناختی رابطه منفی دارد.
صابر و شریفی (1392) نیز در نمونهای متشکل از دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های دولتی تهران نشان دادند که همهی ابعاد درگیری تحصیلی از طریق سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری به نحو معنادار قابل پیشبینی هستند؛ اما سبک سردرگم/اجتنابی تنها توانست بعد رفتاری) و فراشناختی) درگیری تحصیلی را به صورت منفی پیش بینی کند.
پژوهشهای خارجی
پکران و گارسیا (2012) در پژوهشی به بررسی رابطه بین هیجانات تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد، هیجانات تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه معناداری دارد.