مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های یادگیری شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه (فصل دوم)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های یادگیری شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه (فصل دوم)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) سبک های یادگیری شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) سبک های یادگیری شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
تعریف و انواع سبکهای یادگیری
دی چکو و کرافورد (1974، به نقل از سیف، 1386) سبکهای یادگیری را به عنوان "راههای شخصی که در آن افراد اطلاعات را در جریان یادگیری مفاهیم و اصول پردازش میکنند" تعریف کردهاند. هومن (1995، به نقل از سیف، 1386) گفته است " اصطلاح سبک یادگیری به باورها، رجحان ها و رفتارهایی که به وسیلهی افراد به کار میروند تا به یادگیری آنان در یک موقعیت معین کمک کنند گفته میشود". پیرس(2000) سبک یادگیری را به عنوان "روشی که دانشآموز در یادگیری مطالب درسی خود بر روشهای دیگر ترجیح میدهد" تعریف کرده است.
2-5-2-1-سبکهای یادگیری عاطفی:
سبکهای یادگیری عاطفی دربرگیرندهی ویژگیهای شخصیتی و هیجانی یادگیرنده مانند پشتکار، تنها کار کردن یا با دیگران کار کردن، و پذیرش یا رد تقویت کنندههای بیرونی است(سیف، 1386).
2-5-2-2-سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی:
سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی جنبهی زیست شناختی دارند و دربرگیرندهی واکنش فرد به محیط فیزیکی موثر بر یادگیری او هستند، مانند ترجیح دادن مطالعه در شب یا در روز یا ترجیح دادن مطالعه در محیطهای گرم یا در محیطهای سرد. همچنین در رابطه با سبکهای فیزیولوژیکی میتوان گفت که بعضی از یادگیرندگان گوش دادن به یک سخنرانی یا توضیحات معلم را به خواندن متن یا انجام دادن تکالیف عملی ترجیح میدهند، در حالیکه بعضی دیگر خواندن مطالب و یادگیری از روی شکلها و نمودارها را میپسندند، و بعضی دیگر از انجام کارهای عملی و دستکاری آلات و ابزارها بهتر میآموزند(سیف، 1386).
2-5-2-3-سبکهای یادگیری شناختی:
سبکهای یادگیری شناختی بنا به طریقی که شخص موضوعها را ادراک میکند، اطلاعات را به خاطر میسپارد، درباره مطالب میاندیشد، و مسائل را حل میکند تعریف میشوند(سیف، 1386). همچنین سبک یادگیری شناختی به صورت راههایی که شخص میاندیشد و به جهان مینگرد تعریف شده است(آکدمیر و کوزالکا، 2008).
متخصصان آموزشی بر این عقیدهاند که دانشآموزانی که به طور فعال و با علاقه در فرایندهای یادگیری خود شرکت میکنند، احتمال موفقیت و پیشرفت آنها بیشتر است. هنگامی که افراد به طور فعال در فرایندهای یادگیری خود شرکت میکنند احساس قدرت و اختیار در آنان افزایش یافته و پیشرفت تحصیلی و سطح خود جهتدهی آنها بیشتر میشود(آکدمیر و کوزالکا، 2008). کلید اصلی درگیر کردن و ادامه شرکت دانشآموزان در فرایندهای یادگیری و یاد گرفتن هرچه بیشتر مطالب توسط آنان در فهم ترجیحات و سبک شناختی آنها قرار دارد که میتواند به طور مثبت و یا منفی عملکرد آنان را تحت تاثیر قرار دهد(گلیکسون و نافتولی، 2005). نتایج تحقیقات نشان داده است که سازگار کردن مواد آموزشی برای برآورده کردن نیازهای گوناگون یادگیری دانشآموزان میتواند برای آنان سودمند باشد(جین، 2010). این امر مستلزم آن است که سبکهای شناختی دانشآموزان را شناسایی کرده و بدانیم که برای هر سبک شناختی چه نوع مطالبی مورد نیاز است(لی فانگ، 2004). از جمله این سبکها که تحقیقات فراوانی را به خود اختصاص داده است سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه ویتکین است که با توجه به کاربردهای روزافزونشان در فرایند یادگیری و آموزش کاربردهای متنوعی دارند(گلیکسون و نافتولی، 2005؛ جین، 2010؛ آکدمیر و کوزالکا، 2008؛ زانگ، 2006).