مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ( فصل دوم پایان نامه )
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ( فصل دوم پایان نامه )
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ( فصل دوم پایان نامه ) در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 57 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ( فصل دوم پایان نامه ) در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انعطافپذیری و سازگاری فردی و اجتماعی هستیم. این امر به علت تغییرات بسیار زیاد و چالشهایی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی مدرن ایجاد شده است. در چنین شرایطی بدون شک داشتن سازگاری و انعطافپذیری میتواند نقش بهسزایی در بهبود و سلامت زندگی افراد داشته باشد. سازگاری کمک زیادی به برآورده شدن نیازهای محیطی میکند. این امر با افزایش توانایی در کنترل تکانهها، هیجانها یا نگرشها انجام میشود. حال اگر به هر علتی فرد از برقراری ارتباط با دیگران و محیط اجتماعی خود ناتوان باشد. یا به عبارتی، جریان سازگاری مختل شود، رفتارهای ناسازگارانه یا اختلالات رفتاری بهوجود میآید. از طرف دیگر، با توجه به نظریهی تکامل، آن دسته از افرادی که توانایی سازگاری بالاتری دارند میتوانند با محیط اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بر تغییرات محیط غالب شوند. افراد سازگار، علاوه بر کنار آمدن با شرایط محیطی و تغییرات، به نفع خود بهرهبرداری میکنند. البته در نظریهی تکامل، این موضوع به این شکل شرح داده میشود که محیط به افراد سازگار اجازهی تکامل و گسترش نسل میدهد. باتوجه به تغییر شرایط در عصر جدید، بررسی سازگاری از جنبههای مختلف اهمیت مییابد تا افراد بتوانند متناسب با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند (سیمونت، 2010)، در جامعه بین 5 تا 20 درصد افراد دچار کم توانیهای مربوط با سازگاری هستند، این امر از اختلالات شخصیتی و ذهنی و یا رفتارهای آموخته شده نامتناسب با محیط ناشی میشود (سمپرینی، آندرتافاوا و سونینو، 2010)، کمیتهی ملی تعلیم، آموزش و کار استرالیا (1990، به نقل از عربی و شاه ولی، 1380) مهارتهایی که فرد را برای برخورد با چالشها و سازگاری با تغییرات آماده میسازد، مهارتهای تفکر انتقادی، کنجکاوی، مهارت حل مسئله، ارتباطات مؤثر و مهارتهای شناسایی و بهکارگیری اطلاعات و مدیریت آنها میداند.
ناسازگاری
ناسازگاری تغییر یا برگشتی در رفتار یا هیجانات را گویند که در پاسخ به تغییر زیست- محیطی خاص در زندگی فرد بهوجود میآید. یک نوجوان به مسألهی تغییر با تلاش و کوشش واکنش نشان خواهد داد، زیرا با آنچه او به صورت نرمال در نظر میگیرد متفاوت است. به جهت عدم درک درستی که نوجوان میتواند از تغییر در حال وقوع داشته باشد، ناسازگاری به انواع و صورتهای گوناگون مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و یا رفتارهایی غیرعادی که مختص یک فرد در دوران بلوغ نیست دیده میشود. یک کودک یا نوجوان ناسازگار میتواند یک یا همگی این ویژگیها را از خود بروز دهد:
- آرام، تحریکپذیر، مضطرب و یا گوشهگیر به نظر میرسد.
- در برابر به خواب رفتن مقاومت میکند.
- اوقات تلخیهای مکرر در رفتار او دیده میشود.
- سیر قهقرایی در توانایی رفتن به توالت به صورت مستقل دارد.
- افزایش اضطراب جدایی در او مشاهده میشود.
- اقدام به ارتکاب رفتارهای غیرمعمول در میان جمع میکند؛ مانند ضربه زدن یا گاز گرفتن کودکان و همسالان دیگر (هولمن، وولف- کریستنسن، مولینز و ویزنیوسکی[3]، 2011).
ناسازگاریهای رفتاری و خودپنداره بیشتر در سالهای نوجوانی مشاهده شده و بههمین دلیل بیشتر زیر ذرهبین قرار میگیرد. این مسأله به جهت ویژگیهایی مثل تغییرات ناگهانی و استرس در این سنین رخ میدهد. نوجوان تلاش میکند تا جواب سؤالات خود و ساختن هویت خویش را دنبال کند. در این راه او رفتارهای اجتماعی را در بافتهای متفاوت اجتماعی ضبط و ثبت میکند. اگرچه اکثر نوجوانان در سالهای اول نوجوانی با دیدی مثبت به سوی جلو حرکت میکنند (اسگارد- برانت و آرملیوس، 2004) و مشکلات عمیقی را تجربه نمیکنند، اما تعدادی از آنها با مسائل رفتاری و روانشناختی دست به گریبان میشوند (بونجرز، کوت، وندرانده و ورهولست، 2003؛ بروبرگ و همکاران، 2001). مشکلات رفتاری متداول نوجوان در دو طبقهی وسیع مقولهبندی میشود: مسائل درونی و مسائل بیرونی (آچنباخ، 1991). مشکلات بیرونی با رفتارهای برونریزی که آسیبزا به دیگران و از هم گسیخته میباشند مشخص میشود. این مشکلات همچنین پرخاشگری و تخلف و کوتاهی در انجام امور را نیز شامل میشود. مشکلات و ناسازگاریهای درونی شده، رفتارهایی نظیر حالات افسردگی، اضطراب، شکایات جسمانی و رفتارهای بازدارنده را دربر میگیرد (برانت، 2008).
تعریف و اهمیت سازگاری
سازگاری، بهطور خاص توسط روانشناسان طرفدار نظریهی تکامل مورد بررسی قرار گرفته و بهصورت قدرت کنار آمدن با شرایط محیطی، با هدف زنده ماندن و تولید مثل تعریف شده است. بهطورکلی در نظریهی تکامل، سازگاری توانایی انعطاف نسبت به تغییر شرایط نیز تعریف شده است. همچنین از دیدگاه یادگیری اجتماعی سازگاری رفتاری است که شایستگی فرد و میانگین توانایی او را نسبت به گذشته خود و اطرافیان افزایش میدهد و چون محتوای یادگیری اجتماعی به صورت ژنتیکی نیست، رفتار مناسب فرد با پیامدهای اجتماعی پاسخ داده شده و انتخاب میشود. بهعبارت دیگر این رفتار تقویت شده و فرد میآموزد که با تکرار آن نتیجهی مطلوبی بهدست خواهد آورد (باربر، 2010). در بعضی تعریفها هوش را به جای سازگاری به کار بردهاند و به صورت توانایی برخورد مناسب با دنیای درونی و بیرونی در نظر میگیرند که میتواند به سه صورت خود را نشان دهد: اول اینکه فرد خود را با محیط هماهنگ میکند. دوم، فرد محیط را به نفع خود تغییر میدهد و سوم، جاندار به محیطی مناسبتر نقل مکان میکند. افراد باهوشتر یا سازگارتر از این سه راهبرد برای بهبود زندگی خود به خوبی استفاده میکنند (ژانگ، 2010).