مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی ( فصل دوم پایان نامه )
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی ( فصل دوم پایان نامه )
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی ( فصل دوم پایان نامه ) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی ( فصل دوم پایان نامه ) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
عملکرد شغلی
عملکرد شغلی عبارت است از مجموعه رفتارهای مرتبط با شغل که افراد از خود نشان میدهند (اوک پارا و وین، 2008). روجلبرگ (2007، به نقل از گیتر، هافمنز و پپرمنز، 2011)، عملکرد را فعالیتهایی تعریف کرده است که به طور معمول بخشی از شغل و فعالیتهای فرد است و باید آن را انجام دهد. در تعریفی دیگر، عملکرد شغلی به عنوان ارزش سازمانی رفتارهای شغلی کارمند در زمانها و موقعیتهای شغلی مختلف تعریف میشود.
منظور از ارزش سازمانی برآوردی است سازمان از فعالیتها و خدمات کارکنان خود دارد، مثل انجام وظیفهی شغلی با داشتن رابطهی کاری مناسب با دیگر کارکنان.
دو نکتهی مهم در این تعریف وجود دارد:
1- عملکرد شغلی به عنوان یک ویژگی رفتاری معین تعریف شده است، به ویژه این که عملکرد شغلی عنوان خصوصیتی یکپارچه از رفتارهای جداگانه و مجزا که در گسترهای از زمان رخ میدهد، در نظر گرفته شده است.
2- ویژگی رفتاری عملکرد شغلی، به ارزش مورد انتظار سازمان بر میگردد. با این تعریف میتوان عملکرد شغلی را به عنوان متغیری که بین مجموعهای از رفتارهایی که توسط افراد متفاوتی انجام میشود و رفتارهایی که به وسیلهی افراد مشابه در زمانهای متفاوت انجام میشود، به شمار آورد (حمید و دهقانی زاده، 1391؛ حسین خانزاده، حسین خانزاده و یگانه، 2013).
ابعاد عملکرد
صاحب نظران سازمانی اخیراً عملکرد را به دو بعد تقسیم میکنند:
1- عملکرد وظیفهای
2- عملکرد زمینهای
عملکرد وظیفهای در واقع همان وظایف و مسئولیتهایی هستند که در برگهی شرح وظایف و مسئولیتهای کارکنان ثبت میگردد و به طور مستقیم با انجام وظایف محوله در ارتباط هستند. برای مثال نظارت بر حضور و غیاب کارکنان. ارزیابی درست از این بعد نیازمند استانداردهای معین است.
بعد دیگر عملکرد، عملکرد زمینهای است. عملکرد زمینهای شامل رفتارهایی است که بقای شبکهی سازمانی و اجتماعی و جو روان شناختی که وظایف فنی را احاطه کرده است، تداوم میبخشد (باقری و تولایی، 1389).
ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد و یا سنجش عملکرد فرایندی است که به وسیلهی آن یک مدیر رفتارهای کارکنان را از طریق سنجش و مقایسهی آنها با معیارهای از پیش تنظیم شده ارزیابی میکند. سپس نتایج حاصله را ثبت میکند و در نهایت آن را به اطلاع کارکنان سازمان میرساند. منظور از ارزیابی عملکرد کارکنان و جمعآوری اطلاعات برای کاربردهای سازمانی مانند پرداخت حقوق و مزایا، برنامه ریزی نیروی انسانی، آموزش و بهسازی میباشد (چیانگ و هسه، 2013).
در گذشته مدیران کلاسیک ارزیابی عملکرد را فقط به منظور کنترل کار کارکنان انجام میدادند، در حالی که امروزه جنبهی راهنمایی و ارشادی این عمل، اهمیت بیشتری یافته است و هدف اصلی ارزیابی عملکرد است که اطلاعات ضروری دربارهی نیروهای شاغل در سازمان جمع آوری و در دسترس مدیران قرار گیرد تا آنها بتوانند تصمیمهای به جا و لازم را در جهت بالا بردن کمیت و کیفیت کار کارکنان اتخاذ نمایند. بنابراین هدف نهایی از ارزیابی عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است نه توبیخ و تنبیه کارکنان ضعیف.
اسپکتور (2006، به نقل از گیری و وسانترا، 2010)، روشهای ارزیابی عملکرد را به دو دسته تقسیم کرده است: دستهی اول ارزیابی توسط شاخصهای عینی است و روش دوم ارزیابی توسط شاخصهای ذهنی. در معیار عینی جنبههای کمیتپذیر عملکرد مانند تعداد واحدهای تولید شده مد نظر است. اما در معیارهای ذهنی، قضاوت و یا تخمین انجام پذیرفته توسط فردی صاحب دانش و اطلاعات مانند سرپرست یا همکار انجام میشود.