مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی (فصل دوم پایان نامه)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی (فصل دوم پایان نامه)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی ( فصل دوم پایان نامه ) در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی ( فصل دوم پایان نامه ) در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا، 2015).
چند ویژگی آموزش مهارتهای زندگی
- اول اینکه آموزش مهارتهای زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارتهای جدید را در چندین حوزه فرا میگیرد.
- دوم اینکه، آموزش مهارتهای زندگی یک مدل آموزشی است که یک سری مهارتها را تدریس میکند و منجر به بازگشت و عود کمتر در مراجع میشود.
- سوم اینکه، شرکتکنندگان فعالانه در یادگیری و تکمیل مهارتهای زندگی شرکت میکنند، بنابراین احتمالاً بیشتر احساس مالکیت فرایند آموزش، و کارآمدی را حس میکنند.
- چهارم اینکه، آموزش مهارتهای زندگی هم برای پیشگیری و هم برای درمان مشکلات روانی یک راه مناسب است و اینکه مؤثرترین و کارآمدترین راه برای یادگیری این مهارتها تدریس مستقیم آنهاست (کورسینی و گازدا، 2015).
- ضرورت آموزش مهارتهای زندگی
- دانشآموزان، افرادی هستند که آینده جامعه هر کشور را تشکیل میدهند. در صورتی که مهارتهای زندگی را آموزش ببینند، با داشتن این مهارت ها قادر خواهند بود از فرصتهای زندگی با بهرهوری بیشتری استفاده کرده و به عنوان افراد موفقتری در جامعه ظاهر شوند. اهمیت مهارتهای زندگی در حدی است که نیاز به داشتن معلمان متخصص در آموزش این مهارتها ضروری به نظر میرسد، تا نحوه مدیریت روابط اجتماعی، سازگاری و کنار آمدن با فرهنگها و باورهای متفاوت و این که در زندگی روزمره آن ها چه میگذرد و برای بهتر کردن زندگی امکان چه کارهایی وجود دارد را به دانشآموزان آموزش دهد (زیمرمن، 2012).
مشکل آموزش مهارتهای زندگی این است که قوت واقعی آن، در مفهومسازی آن به عنوان یک الگوی آموزشی است و از آنجایی که تعداد زیادی از متخصصان یاری دهنده سلامت روان، هنوز الگوی درمان پزشکی را قبول دارند. آموزش مهارتهای زندگی باید در انتظار مخالفتها و مقاومتهای زیادی باشد (کورسینی و گازدا، 2015).
از اهداف دیگر آموزش مهارتهای زندگی میتوان به بعد درمانی آن اشاره کرد چراکه بیشتر بیماران یا مراجعانی که برای مشکلات روانشناختی یا هیجانی به دنبال کمک هستند، مشکلاتی در حوزههای مهارتهای زندگی دارند. گروههای آموزشی مهارتهای زندگی، برای بیمارانی که در بخشهایی از مهارت دارای مشکل هستند دایر میگردد. مرکز پزشکی رایجترین بخشهایی که نقص در آنها باعث اختلال روانی میشود را شامل این موارد میداند: ارتباطات بینفردی، معنا یا هدف زندگی، تصمیمگیری، حل مسئله، روابط زناشویی و خانوادگی. در این مرکز بیمار تشویق میشود تا آنجا که میتواند هر یک از این گروههای آموزشی را گزینش کرده و در آن شرکت نماید (کورسینی و گازدا، 2015).
-Corsini& Gazda
- Zimmerman