مبانی نظری و پیشینه پایان نامه انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه انگیزه پیشرفت در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه انگیزه پیشرفت در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
انگیزه یا انگیزش
انگیزه حالتی است که موجود زنده را به فعالیت وادار میکند، و فعالیت او را در جهتی سوق میدهد، حالتی که انگیزه در موجود زنده به وجود میآورد، انگیزش مینامند (گنجی، 1392). انگیزه نیروی هشیار یا ناهشیاری است که فرد را به عمل کردن و گاهی عمل نکردن تحریک میکند، بدین ترتیب انگیزهها، علت ها هستند، طبق فرهنگ لغات، علتها، نیروهایی هستند که تأثیر یا عملی را بوجود میآورند، بنابراین انگیزش، بررسی نیروهایی است که موجب رفتار میشود یا همان دلایل رفتار را شامل میشود (زیمرمن و شانک، 2011).
انگیزش نیروی محرکه فعالیتهای انسانی و عامل جهت دهنده رفتار فرد است. انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشدید کردهاند (شلنبرگ، 2012).
انگیزش عامل فعال ساز رفتار انسان است، انگیزش به عواملی اشاره دارد که به رفتار نیرو میبخشد و به آن جهت میدهد. به همین جهت ادعا میشود که از لحاظ پرورشی، انگیزش هم هدف است و هم وسیله.
انگیزه عاملی است درونی که رفتار شخص را برمیانگیزاند، جهت میدهد و آن را هماهنگ میسازد، انگیزه را به طور مستقیم نمیتوان مشاهده کرد، ولی وجود آن را از روی رفتار میتوان استنباط کرد. هر انگیزهای معمولاً دو عنصر اساسی دارد:
1. سائق، فرایندهای درونی بخصوصی است که شخص را به عمل برمیانگیزاند
2. هدف یا پاداش ، به محض رسیدن به آن حالت انگیزش پایان مییابد، پس از رسیدن به هدف یا کسب پاداش، رفتار لااقل برای مدتی از سلطه انگیزه خارج میشود، انگیزش یک فرایند درونی است که رفتار را جهت دهی میکند، و دارای شدت و جهات مختلف میباشد، انگیزش، برای انجام دادن کاری، میتواند به چند طریق روی دهد، انگیزش میتواند یک ویژگی شخصیت باشد، انگیزش میتواند از ویژگیهای درونی تکلیف حاصل شود، انگیزش میتواند از منابع بیرونی تکلیف نیز حاصل شود، انگیزش را میتوان به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرد. انگیزه و انگیزش غالباً به صورت مترادف به کار میروند، با این حال، میتوان انگیزه را دقیقتر از انگیزش دانست، به این صورت که انگیزش را عامل کلی رفتار، اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد، انگیزهها، سازههای فرضی هستند، آنها را نظریهپردازان ساختهاند، تا رفتار را قابل فهم تر و پیشبینی پذیرتر کنند (حسن زاده، 1393).
به علت تأثیر انگیزش بر تمامی ابعاد رشد، یادگیری و آموزش، توانمندی علمی و عملی دستاندرکاران تعلیم و تربیت و انجام پژوهشهای بنیادی کیفی دراینباره، ضرورتی گریزناپذیر است.
1-Motivetion
..............
.....................
.................................
طبقهبندی انگیزه
دو نوع انگیزه داریم، فیزیولوژیکی و اجتماعی، فیزیولوژیکی، آنهایی هستند که در درون ارکانیسم برانگیخته میشوند و رفتاری به وجود میآورند، مثل گرسنگی، تشنگی، تمایل جنسی... . چون انگیزههای فیزیولوژیکی آموختنی نیستند آنها را انگیزههای اولیه یا سائق های اولیه مینامند (سایق، یعنی سوق دهنده). انسان و حیوان در این انگیزهها مشترک هستند، انگیزههای اجتماعی، آنهایی هستند که کاملاً آموخته میشوند مثل انگیزش پیشرفت، انگیزه پیوندجویی، انگیزه کسب قدرت و اکتسابی هستند. (گنجی، 1392).