مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال دوقطبی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال دوقطبی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو ) اختلال دوقطبی در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 61 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) اختلال دوقطبی در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه
اﺧﺘﻼل دوﻗﻄﺒﻲ، ﺑﻴﻤﺎری رواﻧﻲ ﺷﺪﻳﺪ و ﭘﺎﻳﺪاری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮگ و ﻣﻴﺮ و ﻋﻮارض ﺑﺴﻴﺎری ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ. ﺷﻴﻮع آن در ﺧﻮﻳﺸﺎوﻧﺪان درﺟﻪ اول ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن و ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل دوﻗﻄﺒﻲ ﭘﻨﺞ ﺗﺎ 10 درﺻﺪ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ (آلوی و همکاران، 2013).
از ﺑﻴﻦ اﻧﻮاع ﻧﻘﺎﻳﺺ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻧﻘﺺ در ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ، ﻧﻘﺶﻣﺆﺛﺮﺗﺮی در ﻣﺤﺪود ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﻤﺎران در ﺣﻔﻆ، ﻛﺴﺐ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺠﺪد ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای ﻋﻤﻞدر دﻧﻴﺎی واﻗﻌﻲ دارد (باقری، 2013).
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻧﺎرﺳﺎﻳﻲ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ در ﺗﺒﻴﻴﻦ و ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺑﺴﻴﺎری از اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﻲ، از ﻗﺒﻴﻞ اﺳﻜﻴﺰوﻓﺮﻧﻲ (ویکرت و همکاران، 2000)، ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن ﺗﻮرت (لندن و ایگل، 2000)، درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﻲ (تانگوی، 2000)، اﺧﺘﻼل وﺳﻮاس ﻓﻜﺮی- ﻋﻤﻠﻲ (راچ و گابریل، 2000)، رﻓﺘﺎر ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮاﻧﻪ و ﺑﺰﻫﻜﺎراﻧﻪ (گلدبرگ، هارو و وایتساید، 2000) و ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻤﺎﻣﻲﻧﺎﺗﻮاﻧﻲﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی (دنکلا، 1996) ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ (نقل از آلوی و همکاران، 2013).
اﺧﺘﻼل دوﻗﻄﺒﻲ ﻧﻴﺰ از اﻳﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ و در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺧﻴﺮ در زﻣﻴﻨﻪ ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ، ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﻣﻔﻬﻮم ﻛﺎرﻛﺮد اﺟﺮاﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺳﺎزه ﻧﻈﺮی ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﺳﺖ، ﺑﻴﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻐﺰی (ﺑﻪوﻳﮋهﻧﻮاﺣﻲ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲو ﭘﻴﺶﭘﻴﺸﺎﻧﻲ) و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی روانشﻨﺎﺧﺘﻲ از ﻗﺒﻴﻞﺣﻞﻣﺴﺄﻟﻪ، ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﺰاﻋﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ، ﺣﻠﻘﻪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪی ﺑﻪ وﺟﻮد آورد و از اﻳﻦ راه ﺑﻪ درک ﺑﻬﺘﺮ آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ رواﻧﻲ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲاﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺌﻮل ﻃﺮاﺣﻲ، ﺷﺮوع وﺗﻮاﻟﻲ رﻓﺘﺎر ﭘﻴﭽﻴﺪه ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﻫﺪف و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ آن ﻫﺴﺘﻨﺪ (باقری، 2013). ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻼﺳﻴﻚ آﺳﻴﺐﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﮔﺬرا و ﻣﻮﻗﺘﻲ، درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﻪ دورهﻫﺎی ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻣﺤﺪود ﺷﺪه اﻧﺪ وﻟﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺪاوم ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻃﻲ ﺧﻠﻖ ﻣﺘﻌﺎدل را ﻧﻴﺰ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ (شرتلن و همکاران، 2014).
در ﻳﻚ ﻓﺮاﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﺼﺐﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﻳﻦﻧ ﺘﻴﺠﻪ بدست آمد ﻛﻪ اﻳﻦ اﺧﺘﻼل در وﺿﻌﻴﺖ ﻣﺘﻌﺎدل ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻛﻠﻲ آﺳﻴﺐ ﻋﺼﺐ روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻛﻼﻣﻲ آﺳﻴﺐدﻳﺪه ﻣﺸﺨﺺﻣﻲﺷﻮد. ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی آﻧﺎن ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻃﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺣﺎدﺑﻴﻤﺎری، ﺑﺮﺧﻲ از اﻳﻦ ﻧﻘﺎﻳﺺ در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻧﻤﺎیﺑﺎﻟﻴﻨﻲ بدﺗﺮی دارﻧﺪ (کوتز و گراتی، 2012).
در یک مطالعه، با اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﻴﺎسﻋﺼﺐﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻪﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد 26 ﺑﻴﻤﺎر دوﻗﻄﺒﻲ (در اوﻟﻴﻦ دوره ﺑﺴﺘﺮی) و 20 آزﻣﻮدﻧﻲ ﺳﺎﻟﻢ ﭘﺮداﺧﺘﻪ شد و ﻧﻘﺎﻳﺺ بیشتری را در اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎران نشان داد. ﻧﺘﻴﺠﻪ در این پژوهش چنین نتیجه گرفته شد که ﻧﻘﺎﻳﺺﻋﺼﺐ-روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در اواﻳﻞ دورهﺑﻴﻤﺎری دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮات ﻣﺘﻌﺪد و ﻃﻮﻻﻧﻲﻣﺪت دورهﻫﺎ ﺗﻘﺪم دارد (گروبر و همکاران، 2008). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻤﺎران دوﻗﻄﺒﻲ دورهﻧﺨﺴﺖ و ﺑﻴﻤﺎران ﻣﺰﻣﻦ ﺷﺎﻳﺎن ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪاﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮﻳﻤﻲ، ﻛﺎﻓﻲ و ﻓﺮﻫﻲ (1389)، ﻋﻤﻠﻜﺮد دو ﮔﺮوه ازﺑﻴﻤﺎران دوﻗﻄﺒﻲ (دوره ﻧﺨﺴﺖ و ﻣﺰﻣﻦ) ﺑﺎ ﮔﺮوه ﺷﺎﻫﺪ ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺑﻴﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد دو ﮔﺮوه، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.
Weickert
Landon & Oggel
Tanguay
Rauch &Grabiel
Goldberg, Harrow & Whiteside
Denckla
Schretlen
Kurtz & Gerraty
Gruber