مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی)
مبانی نظری و پیشینه کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
مبانی نظری و پیشینه کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
«کارکردهای اجرایی»، یک اصطلاح جامع شامل دامنه وسیعی از فرایندهای شناختی و قابلیت های رفتاری است که از این موارد می توان به استدلال کلامی، حل مسئله، برنامه ریزی، توالی کردن، توانایی نگهداری توجه، مقاومت در برابر تداخل، استفاده از پسخوراند ، انجام همزمان چند تکلیف، انعطاف پذیری شناختی و توانایی روبرو شدن با تغییر و امور جدید اشاره کرد. (دالگرن، سندبرگ و لارسون، 2010). این کارکرد ها، مولفه «سرد» کارکرد های اجرایی نامیده می شوند، زیرا فرایند های شناختی منطبق با آنها تمایلی به درگیر کردن برانگیختگی هیجانی نداشته و بیشتر به صورت «مکانیکی» یا«منطقی» می باشند. از طرف دیگر آن کارکردهای اجرایی که بیشتر «هیجانات»، «باورها»و یا «خواسته ها» را درگیر می کنند، مثل تجربه تنبیه و پاداش، تنظیم رفتار اجتماعی فرد وانجام تصمیم گیری که مستلزم تفسیر شخصی و هیجانی است به عنوان مولفه های «گرم» مورد توجه قرار میگیرد (گرافمن و لیتوان، 2011). مطالعات مختلف نشان داده اند که آسیب به هر دو مولفه «سرد» و «گرم» کارکرد های اجرایی ممکن است اثرات ویرانگری بر فعالیت های روزمره فرد از جمله توانایی کارکردن و رسیدگی به امور مدرسه ، عملکرد مستقل در خانه یا رشد وحفظ روابط اجتماعی مناسب داشته باشد (گرین، کرن، براف و مینتز، 2012).
مطالعه روانی – عصبی سندرم بدکارکردی اجرایی و بازتوانی مربوط به آن، با مشکلات بالقوه روبروست. یکی از این مشکلات، سنجش معتبر و صحیح کارکردهای اجرایی است. تصور می شود این کارکردها شامل یک سری از توانایی ها جهت رسیدن به هدف می باشند (استاس و همکاران، 2005). بنابراین عدم موفقیت آزمون هایی که این کارکردها را اندازه گیری می کنند ممکن است چندین علت داشته باشد ، بطوریکه صدمه دیدن هر مولفه به سختی می تواند به طور کامل مانع از دنبال کردن شروع آسیب های مغزی یا آسیب شناسی روانی شود (چان و همکاران، 2007).
مشکل بزرگتر، شکاف های آشکاری درحوزه های عملکرد است که در خود سندرم بدکارکردی وجود دارد. برای مثال، عملکرد یک بیمار در یک آزمون کارکرد اجرایی ممکن است در اینکه شرکت کننده در آزمون بعدی چگونه عمل می کند (که به فرد اجازه می دهد به تنهایی در یک دنیای پیچیده واقعی چنین عملی را انجام دهد) ارزش پیش بینی نداشته و یا دارای ارزش پیش بینی ناچیزی باشد.
.......
............