مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری (فصل دوم پایان نامه)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری (فصل دوم پایان نامه)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری ( فصل دوم پایان نامه ) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری یا خطرپذیری ( فصل دوم پایان نامه ) در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوه APA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
خطرجویی در ادبیات رشد بهعنوان انجام رفتارهایی که با احتمال نتایج نامطلوب همراه است تعریف میشود (اریکسون و همکاران، 2014).
بسیاری معتقدند که توانایی در شناسایی موقعیتهای بالقوه خطرناک، و توانایی دوری گزیدن از خطرات شدید، جزء مهمترین مهارتهایی است که فرد قادر به داشتنآنهاست چرا که هر کس در طول زندگی خود ممکن است با موقعیتهایی مواجه شود که میتواند برای او مخاطرهآمیز باشد، مخصوصاً در دوره کودکی و نوجوانی که روبرو شدن با خطرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله همچنین از چشماندازهای مختلف غیرتجربی نیز (مانند، سیاستگذاران فدرال) تایید شده که خطرجویی کودکان و نوجوانان، احتمال پیامدهای بزرگ را افزایش میدهد. همچنینپژوهشهای خطرجویی کودکان و نوجوانان در مبحث حقوق نوجوانان، حفظ سلامتی و مجرمیت کیفری کاربرد دارد (گارون و مور، 2013).
دادههای ملی اخیر جمعآوری شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها(2014) در آمریکا نشان دادهاند که حدوداً 28% شش سالهها، 43% هفت سالهها، 54% هشت سالهها، 65% نه سالهها، 76% ده سالهها، 79% یازده سالهها و 83% دوازده سالهها (که تقریبا با 12-13-14-15-16-17 و 18 سالهها نیز مطابق است) الکل را تجربه کردهاندو 37% از 9-10-11 و 12 سالهها دورههای مصرف سنگین مواد را گزارش دادهاند و 52% از 9 سالهها، 58% از ده سالهها، 60% از یازده سالهها، و 65% از 12 سالهها، سیگار کشیدن را امتحان کردهاند.حقیقت این است که هر سال نوجوانان بیشتری در این رفتارها درگیر میشوند. بهعلاوه، این گونه رفتارهای خطرناک، که بهطور وسیع بهعنوان تهدیدی برای سلامت نوجوانان مورد تایید قرار گرفته استبه طور احتمال، قویترین حمایت از این موضوع باشد که، فهم عوامل زیربنایی خطرجویی نوجوانان، امری مهم و ضروری است.
طبق نظریه PBT، رفتارهای مشکلآفرین نوجوانان از طریق متغیرهای ساختار اجتماعی از نظر رشدی پیشبینی میشوند(مثل، آموزش والدین، شغل، مذهب، جهانبینی، ساختار خانواده، جو خانه و تاثیرات همسالان و رسانه). این عوامل اجتماعی با یکدیگر تعامل برقرار میکنند و یک سیستم شخصیتی را ایجاد میکنندشامل عوامل انگیزشی، عقاید و خودکنترلی و یک سیستم محیطی ادراک شده، که مرکب است از ادراک حمایت والدین، حمایت همسالان، و تعامل والدین-نوجوان. مولفههای این سیستم، بهعنوان عوامل خطرساز و یا عوامل محافظتکننده برای رفتارهای مشکلآفرین و بالقوه خطرناک مفهومسازی میشوند (جسر، 2012).
فرض
رشدی اصلی دیدگاه PBT این است که رفتارهای خطرناک طی نوجوانی افزایش
مییابد، زیرا نوجوانان، درگیری در این رفتارها را بهعنوان علامت
استقلال در نظر میگیرند. در این حالت، عوامل ساختار اجتماعی، نهتنها
سیستمیایجاد میکنند که درگیری در رفتارهای مشکلآفرین را تعیین میکند،
بلکه مسبب شروع آن نیز هستند. فرض دیگر این است که درنتیجه خشکی سیستم
پیشنهاد شده، نوجوانانی که نشانههای مشکل رفتاری را آشکار میسازند،
بهطور منظم و مداوم در اعمال ناایمن درگیر میشوند. این به آن معنا است که
معمولا تعامل اجزای مختلف این سیستم باعث حفظ و حتی افزایش وضعیت یک فرد
میشود، به عنوان مثال والدین خطرجو، روابط والد-کودک نامناسب، همسالان
بزهکار، برنامههای تلوزیونی مروج خشونت، رابطهی جنسی و بزهکاری، همگی
باعث تثبیت و افزایش رفتارهای خطرجویی در نوجوانی میشود که خود نیز
گرایشات خطرجویی دارد و بالعکس
. Centers for Disease Control & Prevention
. Problem Behavior Theory