مبانی نظری و پیشینه تاب اوری (فصل دو)
مبانی نظری و پیشینه تاب اوری (فصل دو)
مبانی نظری و پیشینه تاب اوری (فصل دو) |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 45 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مبانی نظری و پیشینه تاب اوری (فصل دو)
در 33صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
...
تاریخچه مفهوم تابآوری:
منشأ مفهوم تابآوری از پژوهشهای روانشناختی اولیه در مورد کودکانی به دست آمد که به موقعیتهای ناخوشایند زندگی آسیبناپذیر بودند. بهمرورزمان کلمه «آسیبناپذیر» بهوسیله تابآوری جایگزین شد و زمینه جدیدی از نظریه و تحقیق به وجود آمد. مفهوم تابآوری از دهه 1800 آشکار شد و تاکنون نیز ادامه دارد (جکسون، فیرتکو و ادنبورق[1]، 2007).
تحقیق سلیگمن[2] (1990) «روی درماندگی آموختهشده[3]» معلوم کرد که افراد میتوانند برای منفعل بودن و ناامیدی از حل مسائل، هنگامیکه فعالیتهای آنان طبق انتظار پیش نمیرود و به پاداش نمیانجامد، شرطی شوند. سپس سلیگمن دریافت که افراد وقتی به این باور میرسند که تلاشهایشان میتواند با موفقیت همراه باشد، خوشبینی نیز آموخته میشود و این مفهوم تابآوری را برای ما روشن میکند.
تعریف تابآوری:
تابآوری به فرآیند پویایی انطباق مثبت با تجربههای آسیبزای زندگی اطلاق میشود (لاتار وچیچتی،2000) که «مقاومت در برابر استرس» (گارمزی، 1985)، یا «رشد پس ضربهای» (شاو، جوزف و لینلی[4]، 2005؛ سنول-دوراک و آیواسیک، 2010) هم نامیده شده است. پس تابآوری، پدیدهای بیشتر از زنده ماندن در مقابل استرسها و تلخیهای زندگی است (بونانو[5]،2004). بنا به تعریفی از اولسون و همکاران (2003) تابآوری به انطباق موفقی گفته میشود که در مصائب ناتوان ساز آشکار میشود. این تعریف بیانگر این است که تابآوری مستلزم این است که فرد بین عوامل مشکلساز و مثبت محافظتکننده تعامل برقرار کند. آریهارت[6] (2005) بیان داشت که ماهیت تابآوری توانایی برای برگشت از استرس بهطور مؤثر و به دست آوردن عملکرد خوب باوجود مشکل است. ازنظر والش[7] (2006)، تابآوری شامل تعامل بین عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی است که اغلب تأثیر چالشهای استرسزای زندگی را تعدیل میکند. کروگر و پرینسلو[8] (2008) اظهار کردند که تابآوری سازهای پیچیده است و توسط محققان بهصورت فرآیند رشدی پویا، آمادگی یا ظرفیت یا پیامد مثبت حفظشده، تعریفشده است. تابآوری به یکی از مفاهیم مهم در تحقیقات و نظریههای سلامت روانی در دهههای گذشته تبدیلشده است. درحالیکه بعضی افراد بهطور طبیعی تاب آور هستند برخی دیگر برای داشتن آن باید تلاش کنند (گریفیت[9]،2007). گرچه تعاریف زیادی از تابآوری ارائهشده است اما بهطورکلی واژه تابآوری به عوامل و فرآیندهایی اطلاق میشود که خط سیر رشد را از رفتارهای مشکلزا و آسیب روانشناختی قطع کرده و باوجود مشکلات و شرایط ناگوار به پیامدهای سازگارانه منتهی میکند.
برخی از ویژگیهای مرتبط با تابآوری را میتوان یاد داد و تقویت نمود. با یک جمعبندی کلی میتوان تابآوری را شامل این موارد دانست: حفظ آرامش در هنگام رویارویی با فشار، انعطافپذیری در مقابل موانع، حفظ خوشبینی و احساسات مثبت در دشواریها، اجتناب از راهبردهای فرسایشی. علاوه بر آن افراد تاب آور بهطور عادی قادر به تفکر خلاقانه و منعطف درباره حل مشکلات میباشند و هر وقت نیاز باشد از افراد دیگر کمک میگیرند و به دیگران هم در مواقع بحرانی کمک میکنند. این افراد دارای درجاتی از سلامتی و استقلال هستند. آنها به تواناییهایشان برای تغییر محیط باور دارند (بوگار و هولس- کیلاکی[10]، 2006).
جدول 1-2 عوامل تأثیرگذار بر تابآوری
عامل/عوامل مؤثر |
رابطه با تابآوری |
سال |
شهر/کشور |
تعداد |
عنوان مقاله |
خودکارآمدی، عزت نفس بالا، حس امیدواری و کنترل فردی |
مثبت |
1985 |
بریتانیا |
مروری |
تابآوری در مواجهشدن با مصیبتها و سختیها |
محیط حمایتی خانواده |
مثبت |
1979 |
سنگاپور |
مروری |
عوامل حمایتی در پاسخدهی کودکان به استرس و شرایط نامساعد |
ویژگیهای فردی، حمایت خانوادگی و تعامل مثبت والدین با فرزندان |
مثبت |
2004 |
پنسیلوانیا |
مروری |
رفتارهای خطرناک و تابآوری در میان نوجوانانی که بهطور جسمی مورد سوءاستفاده قرارگرفتهاند. |
عامل/عوامل مؤثر |
رابطه با تابآوری |
سال |
شهر/کشور |
تعداد |
عنوان مقاله |
خلاقیت و استفاده از راهبردهای فراشناختی |
مثبت |
1389 |
شوشتر |
386 |
رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تابآوری در دانشجویان |
سرسختی |
مثبت |
1387 |
اردبیل |
100 |
بررسی ارتباط بین سرسختی روانشناختی و خود تابآوری با فرسودگی شغلی |
استفاده از مهارتهای مقابلهای |
مثبت |
1388 |
تهران |
27 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای مبتنی بر مدل مارلات در پیشگیری از عود و افزایش تابآوری در افراد وابسته به مواد |
مذهب و معنویت |
مثبت |
1390 |
کرمانشاه |
100 |
بررسی رابطه سلامت روان و هوش معنوی با تابآوری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
با توجه به جدول 1-2، صفات فردی مثل سرسختی (نریمانی و مسلم، 1387)، خلاقیت و استفاده از راهبردهای فراشناختی (بشارت و عباس پوردوپلانی، 1389)، استفاده از مهارت